תופעה של כאבי בטן היא תופעה נפוצה המתרחשת לא פעם על רקע של מזונות המובילים להצטברות של גזים, ובהתאם לכך כאבי בטן שעלולים להפוך לקשים במיוחד. מהם המזונות אותם מומלץ שלא להכניס לתפריט? להלן הפרטים.

כאבי בטן – קשר ישיר למזון אותו אנו אוכלים

למרות שכאבי בטן נחשב לאחת התופעות השכיחות ביותר, לא פעם רבים מאיתנו לא מבינים כי הסיבה העיקרית לכאבים נובעת ממזון אותו אנו אוכלים. כאבי בטן חזקים עלולים לא רק לגרום לתחושה של מועקה אלא להשבית כמעט לחלוטין את הפעילות היום יומית, כאשר לא פעם על רקע אותו כאבים מגיעים לחדר המיון ולאשפוז. חשוב לציין כי רשימת המזונות שעלולים לגרום לכאבי בטן היא ארוכה ומגוונת, אולם היא לא בהכרח תואמת לכל אחד מאיתנו. לכל אדם יש את סף הרגישות שלו ולכן רצוי להפחית את השימוש באותו מזון לתקופת ניסיון של לפחות שבועיים, לבחון את ההרגשה ובהתאם לכך להתאים את התפריט. בכדי לסייע לכם בתהליך, להלן חמישה מזונות שיכולים לגרום לכאבי בטן וגזים:

מוצרי גבינה וחלב

רגישות לחלב היא רגישות נפוצה הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים. מאחר ומוצרי חלב וגבינות מכילים לקטוז ברמות גבוהות, הוא עלול לגרום לבעיות בעיקול ולרגישות יתר המובילה לכאבי בטן. על כן, מומלץ לבצע רכישה של תחליפי חלב כמו חלב סויה, אולם שימו לב כי נדרש להשלים את צריכת הסידן דרך מזונות אחרים, בכדי לא לגרום לחוסרים תזונתיים. כדאי לשים לב לסימנים מזהים לרגישות ללקטוז, ובמקרה שאינכם יודעים שאתם רגישים, מומלץ לבצע בדיקה כדי לאשר זאת ולהימנע מצריכה של המוצרים האלה.

אילו מזונות יכולים לגרום לכאבי בטן

סיבים תזונתיים

למרות שלסיבים תזונתיים יש מרכיב משמעותי בתפריט בשל היותם עשירים במינרלים, ויטמינים ונוגדי חמצון, אצל חלק מהאנשים סיבים תזונתיים כמו קטניות עלולים לגרות את מיצי הקיבה ולהוביל לעצירות.

מיונז

למרות האהבה הגדול למיונז, הוא מכיל כמות גבוהה מאוד של חומצות שומן רווית המשפיעות על קצב פעילות המעיים, בשל הפרשה של הורמונים שגורמים להאטה של ריקון הקיבה ובהתאם לכך הופעה של כאבי בטן ועצירות.

פסטה

רוויה בעמילן אשר גורם לתחושה של שובע אך מצד שני גורם לעיכול איטי יותר, ובהתאם לכך לפעילות מעיים הגורמת לכאבי בטן חזקים. שימו לב כי במידה ואתם מחממים את הפסטה בשנית, העמילן הופך לעמיד יותר ובהתאם לכך פירוק הפחמימות הופך לאיטי יותר.

מסטיק

זוכרים שאימא שלכם אמרה לכם כי אם תבעלו את המסטיק תכאב לכם הבטן? היא לא טעתה. פעולת הלעיסה היא זו שגורמת להכנסה של אוויר לקנה הנשימה וכתוצאה מכך הסיכון לגזים וכאבי בטן עולה. נוסף לכך, ברוב המסטיקים קיימים ממתיקים מלאכותיים הגורמים להפרשה של אנזימי עיכול, ובכך קצרה הדרך לכאבי בטן ופעילות עיקול איטית.

לסיכום, הקפדה על תזונה מאוזנת ובחינה של מזונות שונים בהתאם לתחושה האישית היא זו שתבטיח הימנעות מכאבים, ופעילות מעיים תקינה.