הרגלי אכילה של ילדים עשויים להיות מאתגרים מאוד בעבור הורים, וזאת בשל בררנות יתר או מאבקים חוזרים ונשנים במסגרת הארוחות. למעשה, אם אתם מתמודדים עם קשיים מול הילדים בכל הקשור להרגלי האכילה שלהם, יכול מאוד להיות כי מדובר במקרה של קושי בוויסות רגשי אשר נגרם כתוצאה משליטה עצמית מוגברת, שהיא תוצר של היעדר ויסות רגשי. האם אכן יש קשר בין הרגלי אכילה של ילדים להיעדר וויסות רגשי? להלן כל הפרטים.

ויסות רגשי – כל מה שצריך לדעת

בשנים האחרונות ניתן להבחין במודעות הולכת וגוברת לנושא של ויסות רגשי, בעקבות ההשפעות של היעדר ויסות על סיטואציות רבות בשגרת היום יום. השאלה מה זה ויסות רגשי היא שאלה נפוצה במיוחד בקרב הורים שנאלצים להתמודד עם קשיי התנהגות, בייחוד בכל מה שקשור באוכל. ויסות רגשי הוא למעשה היכולת של האדם לשלוט ולנהל את רגשותיו, תוך התאמה למצב הנתון. ילדים אשר אינם מצליחים לווסת את הרגשות שלהם מפגינים התנהגות הכוללת בין היתר התקפי זעם, התקפי בכי וכן ברננות בכל מה שקשור באוכל. מחקרים שנערכו בתחום מצאו כי מדובר בתופעה שכיחה שמתרחשת אצל כ-15% מהילדים, ובייחוד אצל ילדים המאובחנים עם צרכים מיוחדים.

 

 

מהם הגורמים לתופעה ומה הקשר לאוכל?

הגורמים שעלולים להוביל לחוסר בוויסות רגשי כוללים גנטיקה, פגות, טראומה שהתרחשה בזמן הלידה וכן מצב רפואי שהתרחש עוד טרם הלידה כמו למשל וירוסים. מאחר ומנעד ההתנהגויות של ילדים הוא רחב וכולל רגישות גבוהה לגירויים מסוימים, כל ילד מגיב אחרת ועל כן צריך לשים לב לסימנים.

הקשר בין הרגלי אכילה לוויסות רגשי מגיע לידי ביטי בתת תגובות כמו למשל רגישות למזונות מסוימים, רצון לאכול מזון עם טעם בולט וחזק,  הסימנים למחסור בוויסות רגשי עשויים להגיע לידי ביטוי באמצעות תת תגובות כמו למשל רגישות גבוהה לטמפרטורות גבוהות מדי של אוכל או קושי לגעת באופן עדין באוכל. תת הרגישות יכולה להגיע לידי ביטוי לא רק בתוך הבית אלא גם למשל בזמן פעילות כמו למשל מנגל משפחתי, ועל כן מדובר בתופעה שמשפיעה מאוד על מרקם החיים של הילד, אבל גם של כלל המשפחה.

כיצד מטפלים?

אבחון כמו גם טיפול בוויסות רגשי הוא הכרחי, ובהקדם האפשרי. ככל שהנושא אינו מטופ,ל הילד עשוי לחוות קשת נרחבת של רגשות נסערים ובלתי נשלטים גם בגילאים בוגרים, עד לכדי הימנעות מוחלטת ממזון מסוים או לפתח בררנות יתר באוכל מחסור בארגיה. מאחר ומדובר בתופעה הקשורה ברגש, טיפול רגשי נמצא כבעל שיעור הצלחה גבוה מאוד בטיפול בילדים שסובלים ממחסור בוויסות רגשי, וזאת בשל היותו טיפול ממוקד המאפשר לילד לשלוט על ההצפה הרגשית שלו באמצעות כלים וטכניקות במסגרת של הטיפול. בנוסף, תוכנית מותאמת אישית בתחום של ריפוי ועיסוק היא בעלת השפעה חיובית מאוד על ילדים תוך שימת דגש על עירוב של הפן המערכתי באמצעות הצוות החינוכי של הילד. במסגרת הטיפול נחשף הילד למגוון רחב של מרקמים ופעילות תנועתית, בהתאם לצרכים המשתנים.

לסיכום

היעדר ויסות רגשי בקרב ילדים משפיע בין היתר גם על הרגלי האכילה. החדשות הטובות הן שאפשר בהחלט לסייע לילדים עוד בגיל צעיר, וזאת על ידי ריפוי בעיסוק, טיפול רגשי וכן רתימה של כלל הצוותים שאחראיים על שלומו ובטחונו, כחלק מהבנה כי ככל שמטפלים בזמן, כל היכולת לסייע לילד בעתיד עולה באופן משמעותי.

המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא, ואין לראות בו חוות דעת רפואית ומקצועית. כדי לקבל את המענה המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד.