ככל שהטכנולוגיה התפתחה לאורך השנים, כך היא השתלבה באופנים רבים ושונים בכל הקשור למזון: גידולו, הכנתו, הפצתו למכירה ועוד. אנו מכירים זאת אישית כבר מזמן – אין מטבח ממוצע, ללא מבחר עזרים טכנולוגיים, כגון תנור, מיקסר או קומקום חשמלי. אבל מה זה "פודטק"?

לא רק תנור ומיקסר

שילוב הטכנולוגיה בכל הנוגע למזון, הוא רחב הרבה יותר מאשר השימוש האישי בו במטבחים פרטיים. מזון צריך להיות בטוח לשימוש והדבר דורש למשל בדיקות שונות, מבוססות טכנולוגיה, אשר ישולבו בתהליכי הייצור. מזון דורש אריזה בצורות שונות, אשר גם יגנו על המוצר וגם יישמרו אותו במצב אכיל ובריא, למשך זמן ארוך ככל הנדרש. עולם העסקים בתחום המזון, כולל חברות פודטק בולטות, דוחף באופן מתמיד את השילוב של טכנולוגיה ומזון. בין השאר, בכדי לתת מענה לצורך להכין, לשמור ולשווק, כמויות מזון גדולות מאוד ובמהירות. כל זאת, תוך שמירה על סטנדרטים של איכות וחוקים מחייבים שונים. כך שהטכנולוגיה תורמת בדרכים רבות וישנם גם דברים שלא ניתן להכין בלעדיה. למשל קפה נמס.

 

 

היכן זה מתבטא?

פודטק מתבטא באופן עקרוני ב:

יזמות בפריחה וישראל במרכז

היזמות בתחום זה רואה כיום פריחה גדולה. מבחינה טכנולוגית, יש לא מעט פריצות דרך וחידושים, אשר ניתן לומר שלוקחים את הדברים בשנים האחרונות, באמת לליגה חדשה. ישראל נמצאת במרכז ההתפתחויות האלה. זאת, לכל הפחות בנושא תחליפי בשר, שבו היקף חברות ההזנק המקומיות גדול במיוחד. עוד כיוון בו יש לישראל נוכחות גדולה והוא ממחיש תחום נוסף ב"פודטק", הוא כל הנוגע לתחליפי סוכר. כלומר, ממתיקים מלאכותיים, אשר טובים יותר מסוכר בהיבטים שונים. אם זה פחות קלוריות או פשוט שימוש בפחות סוכר, בכדי להשיג את אותה התוצאה בטעם. החשיבה ההמצאתית מוצאת הזדמנויות בנושא זה, בכיוונים רבים ומגוונים. תוצרי לוואי של תעשיית המזון, מנוצלים לעתים לשם הכנת מזון מסוג אחר. דוגמה מקומית לכך, היא הפיכת שמרים לאבקת חלבון מרוכז (חידוש של חברת Yeap).

אתגר לא פשוט

חשוב לזכור, שהמצאות בתחום הפודטק שונות מהותית מ"מתכונים" חדשניים. זה לא שהקונדיטור של חברת שוקולד (למשל) פותח את ספר המתכונים שלו וחושב, איזו ואריאציה נמציא לכך היום? אלא מדובר על חידושים עם השלכות רחבות הרבה יותר. קחו למשל את הממתיק המלאכותי הידוע אספרטיים. כאן מדובר ממש על המצאת חומר חדש. כבר התכונה הבסיסית שלו – המתקה, מציגה מורכבות. הוא ממתיק היטב ומהר משקאות שונים. אך באפייה הוא מתפרק בהדרגה, כך ששם הוא לא תחליף מתאים לסוכר. זו אולי נקודה קטנה, אך מה לגבי בטיחות? אם תקראו על היבט זה של היסטוריית האספרטיים, תגלו שהייתה ועדיין ישנה, מחלוקת רבה לגבי בטיחותו. עם זאת, נעשו מחקרים רבים שמוכיחים שהוא לא מזיק לבני אדם. כך שסביב המצאה כזו, יש הרבה מאוד מחקר מתמשך וזה לא "סיפור פשוט" בכלל. הפיתוח, מחקר ההשלכות, קבלת אישורים לשימוש בו במזון ועוד.

לסיכום

לכל מי שמתעניין בעולמות המזון והטכנולוגיה, כדאי לזכור את המילה "פודטק" ולשים לב אליה בחדשות. סביר שעוד נשמע לגבי זה, על לא מעט חידושים מעניינים.