סוכרת היא אחת המחלות הכרוניות והמטבוליות הנפוצות והמוכרות ביותר בעולם המערבי כיום. קיימות הערכות מעט מדאיגות בקרב חוקרים ורופאים הטוענים כי אנשים רבים מהאוכלוסייה הבוגרת עתידים לפתח סוכרת בשלב כלשהו בחייהם, וחלק מהאנשים אינם מודעים אפילו לסכנה זו. עם זאת, על פי נתונים מעודדים יותר, מחקרים שונים תומכים בטענה שיותר ממחצית מהמקרים הפוטנציאליים של הסוכרת ניתנים למניעה באמצעות תזונה נכונה ומתאימה. אז מהי סוכרת מסוג 2 ומהו הקשר בינה לבין התזונה שלנו? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

מהי סוכרת מסוג 2?

קיימים שני סוגים של סוכרת: סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2. הסוכרת מהסוג הראשון שכיחה יותר בגיל הילדות והנעורים, והיא מתפתחת לרוב עקב גורם סביבתי כלשהו המפעיל את מערכת החיסון,  וזו תוקפת את תאי הלבלב האחראים על ייצור האינסולין והורסת אותם. הסוכרת מהסוג השני נגרמת כתוצאה מעמידות שהגוף  מפתח לאינסולין, מה שגורם ללבלב לייצר יותר אינסולין עד שיכולתו לייצר אינסולין נפגמת כליל. כתוצאה מכך, הגלוקוז מצטבר בדם ואינו מגיע לתאים. מידע על סוכרת סוג 2 תוכלו לקרוא באתר של חנות האונליין של דין דיאגנוסטיקה.

מהם הגורמים המרכזיים לסוכרת סוג 2?

סוכרת מסוג 2 עשויה להיגרם ממגוון רחב של גורמים, חלקם תורשתיים וחלקם סביבתיים. גורמים תורשתיים יכולים להיות גנטיקה, כלומר, היסטוריה משפחתית דומה – אם יש לכם אח או הורה הסובלים מסוכרת מסוג 2, אתם נמצאים בסיכון גדול יותר לחלות במחלה, כמו גם אם אתם ממוצא אסיאתי, אפרו אמריקאי או היספני. גורמי סיכון נוספים לסוכרת הם עודף משקל, אורח חיים יושבני, היעדר פעילות גופנית, גיל מבוגר (לאחר 40) ולחץ דם גבוה.

 

 

המאכלים שעלולים לגרום לסוכרת סוג 2

הרגלי האכילה שלנו לחלוטין עשויים להשפיע על הסיכוי שלנו לחלות בסוכרת סוג 2, כמו תזונה המבוססת על צריכה בלתי מבוקרת של מאכלים העתירים בסוכר. כמו כן, גם מאכלים מעובדים ומתועשים שאינם מתוקים בהגדרה, כוללים כמויות לא מעטות של סוכר ורכיבים נוספים המשפיעים על רמות הסוכר בדם ומעניקים לנו בעיקר "קלוריות ריקות". יש יתרונות רבים להימנעות מאכילה של מזונות מעובדים, ולכן מומלץ להימנע מהם ולהעדיף מזונות שעשירים בחלבונים ובסיבים תזונתיים.

דרכי מניעה באמצעות תזונה

כאמור, דרך יעילה שעשויה למנוע את הופעתה של המחלה, או לכל הפחות לדחות אותה, היא על ידי אימוץ של הרגלי תזונה בריאים. הרגלי תזונה אלה אמורים לכלול מזון מגוון ככל הניתן, כך שהגוף יוכל לקבל את הרכיבים הדרושים לו מכל קבוצות המזון. כמו כן, מומלץ לצרוך מזונות המכילים סוכר בצורה מבוקרת ומתונה, ולהעדיף לצרוך את הסוכר מפירות או מפחמימות מורכבות כמו אורז מלא, דגנים מלאים וכדומה. נוסף על כך, כדאי לשלב את הרגלי התזונה הללו יחד עם פעילות גופנית קבועה, שהוכחה גם היא כמסייעת במניעת מחלות כמו סוכרת. הימנעו ככל הניתן ממזון מתועש ועתיר שומן המעלה את התנגודת לאינסולין, והעדיפו מזונות המבושלים בשיטה של אידוי, אפייה או צלייה. מזונות ידידותיים שכדאי לשלב בתפריט היומי הם ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים, גרעינים וחלבון איכותי מן החי, כמו עוף, הודו, דגים וביצים.

סיכום

לסיכום, סוכרת מסוג 2 היא מחלה שכיחה העלולה לפגוע בלא מעט קבוצות האוכלוסייה, אולם עם תזונה נכונה ופעילות גופנית בהחלט ניתן לצמצם את הסיכון לחלות בה.

המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא, כדי לקבל את הטיפול המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד